User Experience & User Centered Design (UXU)
Bij het vak User Experience & User Centered Design heb ik verschillende dingen geleerd dit semester. Ik ben steeds meer bezig geweest met het perspectief van de gebruiker op verschillende mediaproducten. Deze heb ik integraal toegepast bij alle vakken dit semester. Voorbeelden hiervan zijn het ontwerpen van logo’s voor de proftaakband en het maken van een website waarbij de gebruiker betrokken is geweest.
Het vak UXU (oftewel UX) heeft mij bekend gemaakt met de behoeftes van een gebruiker en heeft mij duidelijk gemaakt dat we geen product zomaar designen, omdat we het zo wel leuk vinden, maar om juist met de gebruiker in gedachte doordachte designs te maken die aansluiten bij de behoeftes van de gebruiker.
Uitgelichte opdrachten
Sprint 1
Spot the IxD flaw
Interactie design flaws vinden
Ken je gebruiker
Voorbereidende interviewvragen
Interviewen
Doelgroep interview
Storyboard I
Storyboard schets
Storyboard II
Digitale storyboard
Storyboard III
Uiteindelijke storyboard
Sprint 2
Kwalitatieve analyse
Affinity map maken
Herken de taken
Oefenopdracht voor taakanalyse
Taakanalyse
Analyseren van taken
Cardsorting
Onderzoekmethode
Experience Testing
Gesloten experience test
Sprint 3
Workshop - Arduino
Arduino workshop
Tinkeren
Tinkeren met de Arduino
Video prototype
De student zapper!
Sprint 4
Heuristische evaluatie
Vuistregels bij UX
Evaluatie met gebruikers - Voorbereiding
Testplan maken
Evaluatie met gebruikers - Analyse
Testrapport maken
Sprint 5
Plan 'Make it Better'
Plan van aanpak voor de vijfde sprint
Actie 'Make it Better'
Actie - reactie!
Filter op sprints
Alles
1
2
3
4
5